A programról
 

 

Elkezdett projektek
 

 

Vezetés és képzés
 

 

TAMOP
 

 

Vetélkedő

2011-06-27 21:29

 

Könyvtárhasználati kiscsoportos vetélkedőinkkel szeretnénk a komplex élményszerzés, ismeretnyújtás mellett az önálló ismeretszerzésre nevelést is célul kitűzni. Az érdeklődés felkeltésével párhuzamosan minden témához szervesen kapcsolhatók a könyv- és könyvtárhasználati ismeretek, amelyek elsajátításával kialakíthatjuk a gyerekek önálló ismeretszerzési készségét.

Programunkról bovebben

 

Játék a betűkkel

2011-06-25 21:29

Az általános- és középiskolásoknak szánt könyvtári vetélkedősorozat áprilisban is tovább dübörgött a tatai Móricz Zsigmond Városi Könyvtár gyerek és felnőtt részlegében egyaránt. Miután a kora tavasszal érkező osztályok, pedagógusok vitték a program jó hírét szerte a városban, így egyre több iskola ismerte fel a benne rejlő lehetőséget: szórakozás és tanulás egyben.

Képviseltette magát ezidáig a Vaszary János Általános Iskola Tardosi Tagintézménye Szalai Erzsébet vezetésével, a Kőkúti Általános Iskola és tagintézménye, a Fazekas Utcai Általános Iskola. Aktívan vett részt a könyvtári vetélkedőben a KEMÖ Diákotthon, akiknek tanárai és diákjai egyaránt lelkesen és tudásvágyra szomjazva jöttek el hozzánk. Salamon Nóra tanárnő áldozatkész munkájának köszönhetően ebből az iskolából hat osztály is meglátogatott minket. A középiskolák közül az Eötvös József Gimnáziumból érkezett hozzánk két osztály a vetélkedőre, Dr. Horváthné Lőrincz Mária és Farkas Valéria vezetésével.
A foglalkozásokat most is Goldschmidt Éva gyermekkönyvtáros és Dományi Zsuzsa könyvtáros tartotta. Először egy rövid ismertetővel kezdtünk, hogy azok a diákok is könnyen eligazodjanak a polcok között, akik először jártak nálunk. Az elhangzottakra épültek a kérdéseink: milyen könyvsorozataink vannak történelemmel, természettudománnyal, kézműveskedéssel kapcsolatban, milyen könyvek találhatók a kézikönyvtárban, hogyan használjuk a lexikonokat, szótárakat, milyen rendszer alapján kerülnek fel a polcra könyvek...
A játéksorán elhangzottak még villámkérdések, volt kakukktojás játék, valamint konkrét könyveket kellett a tanultak alapján visszasorolni a polcra.
Hogy milyen társasjátékkal díjaztuk a nyertes csapatokat? Az általános iskolásokat a Kac-kac kukac, Tick Tack Bumm, Dzsungelláz, Munchkin, Bang társasjátékokkal, a középiskolásokat a Betűtorony nevű szó- és kvízjátékkal, a Kragmorthe partyjátékkal és a Condottiere kártyajátékkal jutalmaztuk.
Nyárra egyelőre búcsúzunk, és élménydús vakációt kívánunk a gyerekeknek, de szeptembertől újra várjuk őket tanáraikkal egy jó kis vetélkedőre a könyvtárban!


Dományi Zsuzsa

tovább a képekhez

 

 

Ismerkedés a könyvtárral - játékosan

 

A tatai Móricz Zsigmond Városi Könyvtár ismét színesítette programkínálatát: 2011 tavaszától könyvtárhasználati vetélkedőket szervez 5-10. osztályos tanulóknak. Kiscsoportos vetélkedőink célja az ismeretbővítés, s emellett az önálló ismeretszerzésre való nevelés is. A foglalkozásokat az osztályokat kísérő pedagógusokkal egyeztetve tartjuk.


Egy-egy vetélkedő általában 1-1,5 órát vesz igénybe. Alkalmanként egy osztályt várunk, akikből 2 csapatot alkotunk. A győztes csapat igényes, szórakoztató társas- vagy stratégiai játékot kap ajándékba. Az 5-6. osztály foglalkozásait Goldschmidt Éva gyermekkönyvtáros tartja, a 7-10. osztályosokét pedig Dományi Zsuzsa könyvtáros. A kisebbeket olyan társasjátékokkal jutalmazzuk, amely a logikai készséget fejleszti, a kreatív gondolkodást serkenti, pl. Activity, Beugró, Let’s party. A nagyobbaknak olyan középkori stratégiai, gazdasági, kommunikációs társasjátékkal kedveskedünk, mint a Carcassonne, Alhambra, Lovagkor, vagy az asszociációs készséget fejlesztő Dixit nevű játék.


A rendezvénysorozat első állomásán február elején a Vaszary Általános Iskola 6. osztályos tanulói adtak számot könyvtárismeretükről, s csak hamar csatlakozott a Szomódi Általános Iskola felső tagozata is a kezdeményezéshez. Márciusban a Diákotthon 9-10-esei, valamint a Jávorka Sándor Szakközépiskola 9-10-esei látogattak el hozzánk. Programunkon végigkalauzoltuk a gyerekeket a felnőtt és a gyerekkönyvtáron, elmondtuk mit hol találnak, mi segíti tájékozódásukat. Témánk volt a betűrendbe sorolás, a könyv felépítése, elemei. A kézikönyvtárban konkrét példákon keresztül mutattuk be szócikkek keresését lexikonban, illetve szótárban. Külön kis tájékoztatót tartottunk könyvtárunk folyóiratairól, hiszen a 140 -féle szaklap között nem könnyű eligazodni. Szó volt még a katalógusfiók használatáról, a benne való keresésről is. A raktározási táblázat segítségével a gyerekek megkeresték, milyen Cutter és ETO számot kapnának, ha könyvet írnának valamilyen témakörben.


A játék során elhangzottak még villámkérdések, volt kakukktojás játék, valamint konkrét könyveket kellett a tanultak alapján visszasorolni a polcra. A vetélkedő elnyerte a tanulók tetszését, a játék végén többen ígérik, hogy beiratkoznak, és olvasóként is visszatérnek a könyvtárba. Tapasztalatból mondhatjuk: valóban visszatérnek!


Dományi Zsuzsa

Könyvtárhasználati vetélkedő

 

A Móricz Zsigmond Városi Könyvtár könyvtárhasználati vetélkedőket szervez 5-10. osztályos tanulóknak. Kiscsoportos vetélkedőink célja az ismeretnyújtás, s emellett az önálló ismeretszerzésre való nevelés is.
A foglalkozásokat az osztályokat kísérő pedagógusokkal egyeztetve tartjuk. Egy-egy vetélkedő általában 1-1,5 órát vehet igénybe.
Alkalmanként egy osztályt várunk, akikből itt a helyszínen 2 csapatot alkotunk. A csapatok vetélkednek egymással, majd a győztesek tárgyjutalomban részesülnek (társas- vagy stratégiai játék).

Bővebb információ: www.mzsvktata.hu, konyvtar@mzsvktata.hu.
Goldschmidt Éva (tel. 06/70-359-1554) – 5-6. osztály
Dományi Zsuzsa (tel.06/30-500-4494) – 7-10. osztály
Jelentkezni folyamatosan lehet a 2011-es tanévben!

 

 

Könyvtárhasználati vetélkedők


Könyvtárhasználati kiscsoportos vetélkedőinkkel szeretnénk a komplex élményszerzés, ismeretnyújtás mellett az önálló ismeretszerzésre nevelést is célul kitűzni. Az érdeklődés felkeltésével párhuzamosan minden témához szervesen kapcsolhatók a könyv- és könyvtárhasználati ismeretek, amelyek elsajátításával kialakíthatjuk a gyerekek önálló ismeretszerzési készségét.


A foglalkozásokat az osztályokat kísérő pedagógusokkal egyeztetve 2011. januárjától 2012. februárjáig, havonta két alkalommal tartjuk, 5-10. osztályos tanulóknak. Egy-egy foglalkozás 1-1,5 órát vehet igénybe.


A ma gyermekei lesznek a következő évtizedek felnőttjei, ezért nem mindegy hogyan neveljük fel a jövő nemzedéket.
Könyvtárunk évtizedek óta feladatának tekinti az ismeretterjesztést, különös gondot fordítva a gyermekek, fiatalok olvasási kultúrájának fejlesztésére. Az irodalommal való találkozásnak a gyermek életében jelentős funkciói vannak. A gyermekek a szépirodalmi alkotásokon keresztül ismerik meg a kulturális értékeket az irodalmi művek segítik szorongásaik, vágyaik feldolgozását, választ adnak életkori problémáikra, erkölcsi mintát nyújtva gazdagítják érzelmi kultúrájukat.


Az olvasóvá nevelésben a könyvtár szerepe sajátos. Ha a gyerekek jól felszerelt és könnyen használható könyvtárba járhatnak, jó kedvvel oda fognak szokni. Ha ismerik a könyvtár adta szakmai lehetőségeket, szívesebben és magabiztosan élnek vele.
Gyermekeink rengeteg információt kapnak az Őket körbevevő világról. Az iskolai tananyagban számtalan ismeretet szereznek, adatot, összefüggést tárgyalnak a természetről, társadalomról.
Sok érdekes dolog van a világban, amelynek a titkaira kíváncsiak a gyerekek. A kíváncsiságon kívül még néhány képességre szükségük van, hogy ezeket az izgalmas kérdéseket megfejtsék: tájékozódásra a könyvtár rendszerében, eligazodásra a kézikönyvek szerkezetében. Tehát csak azt kell tudniuk, hogy mikor melyik könyv vagy könyvek adhatnak választ a feltett kérdésre. Abban szeretnénk a segítségükre lenni, hogy saját maguk is megtalálhassák az utat a helyes válaszhoz.


A sikeres hazai minták alapján általunk kidolgozott könyvtári bemutató foglalkozásokon új, interaktív rendszerben a könyvtárhasználat, a szótár-és lexikonkezelés a hangsúlyos, de a könyvek csoportosítását, a könyvtári szabadpolcon való tájékozódást is megtanulják, alkalmazzák a gyerekek-a sok játékos, alkotó tevékenység közben szinte észrevétlenül. A vetélkedő kérdései változatosak: érdekes szófordulatok, egy-egy részlet-, helyszín-, szereplő bemutatása, villámkérdések, kakukktojás játék, rajzkészítés a történet egy-egy jelenetéből, a könyvre vonatkozó tartami és formai ismeretek, a szerzőre vonatkozó ismeretek és források bemutatása, a szóban forgó mű helye a könyvtárban.
Megmutatjuk azt is, hogy a modern könyvtár már nem könyvekből épült, bevehetetlen Tudás-vár, hanem a mindennapi gyors informálódás eszköze, a dokumentumok és információk szakszerű lelőhelye, az iskolás évek utáni tanulás és önművelés egyik fontos színhelye, otthonos közösségi tér; röviden: a Megtudás Háza.


A TÁMOP 3.2.4 pályázati támogatásnak köszönhetően pedig jelképes jutalmazásra is lehetőségünk nyílik egy-egy rendhagyó könyvtárlátogatás végén.


Időpont-egyeztetés: Tel. 34/380-281.

 


 

A program az "Olvasáskultúra és informálisképzés fejlesztése - könyvtárak az élethosszig tartó tanulásért Tata és környékén" című TÁMOP 3.2.4. jelű pályázat támogatásával valósult meg.

 

 

vissza a lap tetejére

 

Copyright © 2010 - Móricz Zsigmond Városi Könyvtár Tata